Welk brood is nu eigenlijk het gezondste?

"Voor mij liever geen brood."
Dat hoor je steeds vaker.
De laatste jaren heeft brood een beetje een slechte naam gekregen. Het zou veel te veel koolhydraten (lees suikers) bevatten en ook de gluten geven bij een aantal mensen problemen.

En dat klopt....in bepaalde gevallen.
Zoals met veel zaken kan je best niet veralgemenen.
Als je wit brood, sandwiches of een wit stokbroodje eet als ontbijt of lunch, dan heb je inderdaad veel snelle suikers binnen. En waarschijnlijk ook een opgeblazen gevoel in je darmen. Zeker als je ook nog vaak pasta, pizza of andere deegwaren eet.
Maar om nu te veralgemenen en te concluderen dat brood slecht is voortaan geen brood meer te eten? Dan doe je jezelf tekort.

Ik heb het dan niet over wit brood. Dat wordt gemaakt van bloem, waar enkel de binnenkant van de graankorrel wordt gebruikt. Dat zijn inderdaad grotendeels snelle suikers.

Waar ik het wel over heb, dat is volkoren brood.
Volkoren brood bevat wél veel gezonde elementen.
100% volkoren brood is immers gemaakt van de volle graankorrel. Dat betekent dat ook de kiem (die trouwens krachtig genoeg is om een volledig nieuwe plant te laten groeien) en de "pel" van de graankorrel mee verwerkt worden. En laat het nu net die 2 onderdelen zijn waar alle gezonde voedingsvezels, vitaminen en mineralen van de graankorrel inzitten ;-)

Het zijn ook die voedingsvezels die we hard nodig hebben voor een gezonde darmflora. Lees: geen opgeblazen gevoel en een vlotte transit (als we het er dan toch over hebben).
Dus Bingo!
Hoewel volkoren brood heel veel voedingsvezels bevat, geraak je er met brood alleen uiteraard niet. Om genoeg vezels binnen te krijgen voor een gezonde darmflora moet je ook voldoende fruit en groenten eten. Maar volkoren brood levert wel een groot aandeel.

Variatie in je voeding is belangrijk. 
En dat is met brood niet anders.
Het meeste brood is gemaakt met tarwe. En dan vergeet je makkelijk dat er ook nog roggebrood of speltbrood bestaat. De volkoren versies zijn trouwens helemaal niet zo donker als je zou denken. Veel donkerder dan de kleur van graan op het veld wordt het standaard niet.
Is het veel donkerder dan dat? Dan is er iets aan toegevoegd.

Diegene die last hebben van gluten, grijpen in de winkel al snel naar een glutenvrij brood. Op zich een goed idee, alleen kijk je best ook op de ingrediëntenlijst. Daar staan soms vreemde dingen op die niet altijd even onschuldig zijn.
Definitief glutenvrij eten is voor de meeste mensen (niet-coeliaki) trouwens helemaal niet gezond. Dan krijg je op de lange duur weer andere tekorten.

Wil je echt zeker zijn wat er in je brood zit? Twijfel je of dat van de winkel wel 100% volkoren is en zonder vreemde toevoegingen? Dan is er 1 oplossing:

Maak je brood zelf.  
Op zich bevat brood maar een paar ingrediënten die je makkelijk kan aankopen. Met een broodmachine hoef je zelfs helemaal niets te doen.
Alleen ziet zo'n broodmachinebrood er vaak niet zo mooi uit en heb je altijd zo'n gat onderaan in het brood.
Je kan je eigen brood natuurlijk ook met je eigen handen kneden, vormen en dan bakken.
Als je nu denkt: "Pff dat is teveel werk, ik koop wel een brood." , lees dan nog vlug even een van mijn eerdere blogs. Anders doe je jezelf misschien weer tekort ;-)

Ga er gewoon voor. You can do it!

Welk brood is nu eigenlijk het gezondste?
menu

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x