Hoe maak ik mijn klassieke koekjes gezonder?

Mmmmmm, koekjes!


Er gaat voor mij niets boven de geur van versgebakken koekjes. Dat is zo'n warme huiselijke geur waar ik instant happy van word. Zeker als er kaneel in de koekjes zit.

Het is zelfs bewezen dat als je je huis wil verkopen, je meer kans maakt op een goeie deal als je bij een bezoekdag een appelcake of koekjes bakt. Instant homy feeling ten top.


Een pakje koekjes van de winkel openmaken heeft niet helemaal hetzelfde happy effect.


Het is natuurlijk wel gemakkelijk zo'n pak van de winkel. Maar je weet weer niet wat er in zit. Tenzij je de ingrediëntenlijst leest. Maar als je er al uit wijs geraakt, wordt je er helemaal niet gelukkig van.

Laat het duidelijk zijn: Zelfgebakken koekjes scoren beter op de happinessfactor.


Op die manier weet je bovendien wat er in zit. Het meest gezonde is om alle toegevoegde suikers te vermijden. Maar dat gaat niet van vandaag op morgen. Want dan kan je nooit meer een zandkoekje eten, of zo'n krokant kletskopkoekje. En dat zou ik zelf ook heel erg vinden. Je kunt er niet omheen dat er in de meeste klassieke koekjesrecepten een pak suiker nodig is.

Daarom een paar tips om op een makkelijke manier die lege suikers wat gezonder te maken.  

  1. Kies voor ongeraffineerde rietsuiker ipv witte kristalsuiker
    Op zich is rietsuiker niet beter dan onze bekende bietensuiker. Het "beter zijn" zit'm echter in het ongeraffineerde. Door het raffineren worden alle mogelijke voedingsstoffen die nog aanwezig zijn er uitgehaald. En die voedingsstoffen heeft ons lichaam nodig om die suiker beter te verwerken. Mocht er ongeraffineerde bietensuiker bestaan, dan zou je die ook kunnen gebruiken, maar ik ben nog geen ongeraffineerde bietensuiker tegengekomen.

  2. Kokosbloesemsuiker is beter dan ongeraffineerde suiker
    We kennen allemaal de bekende suikerpiek. Als je een dipje in je energie voelt, neem dan wat suiker en je voelt je direct weer energieker. Maar hoe hoger de piek, hoe dieper het nieuwe dipje dat erop volgt. Kokosbloesemsuiker is wat ze noemen een tragere suiker. Je krijgt er geen zo'n felle pieken door, en dus ook niet zo'n diepe energiedipjes. Kokosbloesem heeft bovendien een beetje een karamelachtige smaak, wat een extra dimensie geeft aan je koekje, maar waardoor het niet voor elk recept van toepassing is.

  3. Voeg kruiden toe
    Daarnet hadden we het al over kaneel. Een zalige smaak waar ik vanbinnen een warm gevoel van krijg. Maar niet iedereen is kaneelfan (hoe onbegrijpelijk ik dat soms ook vind).
    Om extra smaak aan je koekje te geven kan je bvb ook kardemom, vanille of citroenzeste gebruiken. Zo krijg je een subtiele smaakervaring.

  4. Gebruik meel ipv bloem 
    In een eerdere "Bakken met Babs" had ik het er ook al over: meel bevat alle voedingsstoffen van de graankorrel, terwijl witte bloem enkel leeg vulsel is.
    Door in een klassiek koekjesrecept de helft van de bloem te vervangen door volkoren meel, wordt je koekje dus gezonder. Easy peasy.

  5. Gebruik minder suiker dan in het recept staat
    Dit is een dooddoener natuurlijk.
    Suiker heeft echter wel een functie in het recept, dus volledig weglaten is meestal geen optie en nepsuikers daar krijg ik de rillingen van. Maar ik durf bvb makkelijk 60 gr te gebruiken ipv de aangegeven 75 gr. Zeker als ik kokosbloesemsuiker gebruik. Want die heeft nog dat extra karamelsmaakje.

Met deze 5 tips kan je op een heel makkelijke manier je zelfgebakken koekjes nog gezonder maken.

Ga er dus mee aan de slag. Vervang die lege witte suiker en experimenteer met verschillende kruiden.


Geniet van je zelfgebakken, gezondere koekjes. De instant happinessgeur krijg je er altijd vanzelf bij.



Wil je met deze en nog veel meer info aan de slag, maar zie je het niet zitten om dat in je eentje te doen?
Schrijf je dan in voor een workshop of een baktraject. Dan bakken we samen in een klein groepje.



Groetjes en héél veel bakplezier!

Babs 

Hoe maak ik mijn klassieke koekjes gezonder?
menu

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x