7 tips voor lichtere feestdagen

Elk jaar is het bij mijn pa kerstfeest. Mijn stiefma kan fantastisch koken, dus dat wordt weer smullen.

Dit jaar zal de menu echter een paar andere accenten hebben. Mijn zus haar gezin en ikzelf eten sinds deze zomer quasi geen dierlijke voeding meer.

Mijn zus omwille van jarenlange last van pijnlijke gewrichten die nu verdwenen is! Op een paar maanden van dagelijkse ibuprofen naar pijnvrij zónder medicatie. Het klinkt als in een Amerikaanse talkshow, maar het is wel echt zo.

Ikzelf omdat ik door haar de docufilm "Forks over Knives" gezien heb en nu eigenlijk moreel quasi niet anders meer kan. Niet vanuit het standpunt van de dieren of het milieu (hoewel ik dat op zich ook belangrijk vind), wel vanuit het standpunt van het effect op onze gezondheid.

De rest van het thuisfront, doet nog niet helemaal mee.
Ah nee, zij hebben de docu nog niet gezien ;-)
Ik doe in deze gewoon aan leading by example.


Dit jaar gaan er op het kerstfeest bij mijn pa, naast het vlees, dus veeel meer groenten zijn dan anders.

Nu was ik al altijd diegene die de groentenschotels leegschepte (doe ik eigenlijk zelfs ook op een BBQ), dus voor mij is het zeker feest. Joepie :-)

Op feestdagen kiezen voor extra groenten zorgt er bovendien voor dat je niet zo'n opgeblazen gevoel hebt.

Je niet zo "verboefd" voelen, heet dat in het West-Vlaams.

Groenten en fruit zitten boordevol vitaminen en vezels en ondersteunen op die manier ons lijf om vanbinnen vanalles te regelen en te blijven gaan.


Om je te inspireren om met de feestdagen van een "lichter" gevoel te genieten, geef ik je een aantal tips mee die ik zelf ook toepas:

  1. Start de dag met een goed ontbijt. Kies daarbij bvb voor volkoren brood ipv witte pistolets of zoete sandwiches. De reden daarvoor kan je nalezen in deze blog
  2. Eet zoveel mogelijk fruit en groenten en varieer. Daar kan je zelfs al bij het ontbijt al mee beginnen. Een volkoren boterham met (cashew)notenpasta en verse appelschijfjes is gewoon zalig. Of een kommetje met mandarijntjes, gele kiwi, appel, roze pompelmoes, druiven, banaan, blauwe bessen, ...  ik kan niet stoppen met fruit op te sommen, maar kies vooral zelf welke combi jij het lekkerst vindt.
  3. Bij het aperitief zijn er vaak knapperige groentensticks of andere hapjes met groenten ipv chips. Ik weet het, chips zijn technisch gezien ook groenten, maar ze zijn gefrituurd en vaak gezouten. Dat maakt chips niet zo'n goeie keuze, maar dat wist je natuurlijk al ;-)
  4. Mag je bij de festiviteiten zelf je bord opscheppen? Leg het dan eerst vol met verschillende groenten, en neem dan pas je vlees of vis erbij. 
  5. Is je bord al gedresseerd, eet dan eerst je groenten op.
    Dan heb je die vitaminen en vezels al binnen. Check !
  6. Als je zelf een prater bent, babbel dan gerust ook veel aan tafel. Want terwijl je babbelt kan je ondertussen niet echt dooreten, dus eet je vanzelf minder. Leg je vork en mes even neer zodat je zeker niet verder eet, anders hap je nogal veel lucht binnen en dat heeft weer andere gevolgen ;-)
  7. Probeer ook het omgekeerde te doen en even te stoppen met eten om te luisteren naar een conversatie. 

Maar de belangrijkste tip is eigenlijk nog : geniet van wat je eet !

Iemand heeft het hele feestmaal met liefde klaargemaakt en ongelooflijk veel tijd ingestoken.  Neem dan zelf ook de tijd om het écht te proeven en rustig van te genieten.
De kok(kin) zal je dankbaar zijn ;-)


Ik wens je hele fijne, lichte feestdagen en ...geniet !


7 tips voor lichtere feestdagen
menu

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x