Over mijn grenzen

11 maart 2020

Over mijn grenzen

Nu het Corona virus wild om zich heen begint te slaan, ben ik blij dat ik gezond ben.
Voorlopig toch, fingers crossed.
Maar daarvoor moet ik natuurlijk wel luisteren naar mijn lijf, en zorgen dat mijn fysieke weerstand sterk genoeg is. Af en toe heb ik daar een reminder voor nodig. En onlangs was het weer van dat. Niet ziek, maar wel de start van een koortsblaas en voor mij is dat een teken.

Begin februari, ben ik even over mijn grenzen gegaan. 


Nu ik bezig ben om mijn Plan B Voedingsadvies bekend te maken, moet ik natuurlijk op zoveel mogelijk plaatsen aanwezig zijn en vertellen wat ik nu doe.

Namelijk mensen ondersteunen om gezond te eten. Niet met recepten en lijstjes, wel door samen te kijken wat hun grootste hindernissen zijn om dagelijks de juiste gezonde keuzes te maken.
Elke keer opnieuw.
En hen dan begeleiden om hun ingesleten voedingsgewoontes om te buigen naar nieuwe gewoontes.

Begin vorige maand was ik even mijn eigen ideale klant.

  • stress: ga ik wel genoeg klanten krijgen?
  • te weinig slaap: laat thuis van netwerkevents en vroeg wakker door mijn oordopjes die lossen (mijn man snurkt …) en ’s nachts piekeren over punt 1
  • last van goesting in zoet: gevolg van punt 2 en het feit dat er in de kast toch nog leo’s liggen omdat iemand in huis daar zo zot van is
  • chaos in de planning: tieners die eerst niet en dan last-minute toch wel blijven eten

  • … noem maar op want je kent het ongetwijfeld.

 

Ongezond eten is dan een snelle keuze.

Het deed mij weer beseffen hoe makkelijk we gezond eten laten vallen. Hoe makkelijk het is om vlug even een kant en klare maaltijd te kopen of toch maar die suikersnack mee te gritsen.

We moeten ook allemaal zo veel en we willen het graag ook onmiddellijk.
Over het loslaten en Zen-zijn ga ik het hier nu niet hebben, daar zijn anderen veel beter geplaatst, maar de tijdsdruk en het moeten presteren heeft wel een immense invloed op ons eetgedrag.

In “crisis”situaties vallen we terug op onze ingesleten gewoontes. Op automatische piloot zeg maar. Heel vaak is dat gelinkt aan onmiddellijke beloning.

Als je als kind honger had, trok je even je keel open en hup het eten kwam eraan.
Nu lukt dat uiteraard niet meer, maar je wil wel het liefst zo snel mogelijk en met zo min mogelijk moeite eten. En gezien je lichaam haar energie het meest efficiënt haalt uit glucose, snack je automatisch naar snelle suikers.
En in onze huidige snelle maatschappij komt dat neer op toegevoegde, geraffineerde suikers.

Niet zo’n goed idee. 

Zeker in stress situaties moeten we ons lichaam zoveel mogelijk ondersteunen. En dat doen we het best met gezond eten. Veel vitamines om ons immuunsysteem te steunen en veel vezels om onze darmflora aan de waggel te houden. Om nog maar 2 dingen ze noemen, want eigenlijk is alles met elkaar verbonden.

Gezond eten is namelijk de brandstof waar ons lichaam op presteert.

Daarom is het zo belangrijk om dat zo puur en gevarieerd mogelijk te houden. Op die manier krijgt ons lichaam alles binnen wat het nodig heeft. De natuur heeft het immers allemaal in pakketjes verpakt. Denk maar aan het gemak van een appel of een worteltje om in te bijten.

Toen ik een koortsblaas voelde opkomen, wist ik direct dat mijn lichaam wat extra steun kon gebruiken. In plaats van naar de winkel te sjeezen en een kant-en-klaar maaltijd te kopen, heb ik de extra porties van een zelfgemaakt groentenstoofpotje uit de diepvries gehaald en gepureerde blauwe diepvriesbessen als dessert om het af te maken.
Leve homemade comfortfood

Mijn wallen zijn nog niet helemaal weggewerkt, maar die opkomende koortsblaas heb ik mooi op 3 dagen kunnen terugduwen. Yes!


Kan jij ook wel wat extra energie gebruiken? 

Zodat je de dingen kunt doen die voor jou belangrijk echt zijn? Besef je dat gezond eten belangrijk is, maar kom je er niet altijd toe?

Meld je dan aan voor een  gratis “Plan van Aanpak”-gesprek, dan kijken we samen waar jouw grootste hindernissen zitten en hoe we die strategisch kunnen aanpakken.


Groetjes,

Barbara


,

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x