Let food be thy medicine

18 maart 2020

Let food be thy medicine

Let food be thy medicine

Dit is er eentje van Hippocrates

Onlangs las ik dat ze er begin vorige eeuw van uitgingen dat tegen de 21ste eeuw de dokters quasi uitsluitend preventief zouden te werk gaan. Dokters zouden ons inlichten en de weg wijzen hoe we ons lichaam zo sterk zouden kunnen maken, dat het de meeste ziektes zelf zou kunnen overwinnen.

Helaas zijn we nog altijd niet zo ver.
Maar het idee blijft wel sluimeren. Want voorkomen is nog altijd beter dan genezen. Zeker vandaag de dag. Als we ons ziek voelen, wil dit eigenlijk zeggen dat ons immuunsysteem volle bak aan het draaien is om te vechten tegen een aanval van buitenaf.

Op dit moment is Corona de grootste aanval. Om die in te dijken kunnen we naar mijn mening best op 2 vlakken tegelijk werken:

  • Voorkomen dat het virus zich verder verspreid. Daarvoor dienen de maatregelen die de regering ons oplegt: met zo weinig mogelijk mensen in contact komen en als het toch echt niet anders kan, afstand houden. DOEN!
  • Ons lichaam ondersteunen. En dan meer bepaald ons immuunsysteem ondersteunen.
    Want als dat sterk genoeg is, dan kan ons lichaam zelf vechten tegen het virus. Dan kunnen we desnoods gewoon thuis uitzieken

Voor stap 1 krijgen we genoeg instructies van de overheid. Maar hoe ondersteun je nu je eigen lichaam?

Hoe versterk je je weerstand?

Je hebt het mij al een paar keer horen zeggen: voeding is de “naft” voor ons lichaam. Als we willen dat het goed werkt, dan moeten we zorgen dat we goeie “naft” binnenkrijgen.

Waar kan je dan het best aandacht aan besteden?
In dit weekend las ik dat we onze weerstand kunnen verhogen met onderstaande superfoods :

  • (blauwe) bessen
  • Gember, kurkuma en knoflook
  • Groen thee
  • Citrusvruchten (geen sap)
  • Ongepelde amandelen, walnoten
  • Havermout
  • Zoete aardappel
  • Broccoli
  • Spinazie
  • Rode paprika

Ze hebben gelijk. Maar valt je ook iets op? Er is namelijk een rode draad….
Niet alleen zijn ze allemaal fel van kleur, het zijn ook

allemaal plantaardige voedingsmiddelen.


De meeste dieren die wij als voeding gebruiken (kippen, varkens, koeien, kabeljauw, etc) eten in de natuur ook enkel groenten en fruit. Ons eigen lichaam werkt op dezelfde manier. Bizar dat wij hen dan opeten, niet?

Meer groenten en fruit is een hele goeie start om je lichaam te ondersteunen. Vezels, vitamines, anti-oxydanten, mineralen, … ze geven allemaal hun eigen specifieke ondersteuning aan ons lichaam.

En wat het nog mooier maakt is dat elke plant in zijn natuurlijk pakketje perfect in balans is zodat ons lichaam die superelementen perfect kan opnemen. Niet te weinig en niet te veel.
Eet dus die hele sinaasappel op ipv enkel het sap te drinken.

“Eet je groentjes op” is iets wat elk van ons ooit al eens heeft gehoord (of zelf gezegd).
En zoals veel van de oude gezegdes, het is dus echt waar. Zonder groenten en fruit kan je niet gezond leven.

Wat is nu gezond? 

Je kan lange lijsten maken met wat goed is waarvoor. En dan rigoureus alles afvinken wat je die dag al gegeten hebt. Zelf kan ik dat niet opbrengen. Iets “moeten eten” werkt niet voor mij. En iets  “niet mogen” eten al helemaal niet.

Ik eet iets, omdat ik weet dat mijn lichaam het nodig heeft. Is het niet vandaag, dan is het morgen wel. En om optimaal te functioneren, heeft mijn lichaam alle mogelijke voedingsstoffen nodig.

De verhoudingen zijn voor iedereen anders, maar uiteindelijk komt het neer op onderstaande:

  • mijdt geraffineerde suikers
  • maximaliseer je groenten en fruit
  • zorg voor variatie


Au fond komt het dus eigenlijk neer op

Logisch nadenken & Keep it simpel


Voel je dat je met het Coronavirus nood hebt aan een superboost? Focus je dan op gember, kurkuma, look en vitamine C (kiwi’s, sinaasappels, broccoli)

Voor de rest lukt alles prima als je gewoon logisch nadenkt.

Wil je graag je eigen voedingspatroon onder de loep nemen en samen logisch nadenken?
Boek dan een

Die gaan nu trouwens uitsluitend online door. Dus je hoeft er zelfs de deur niet voor uit.


,

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x